fbpx

Egészen mostanáig igyekeztem tartózkodni attól, hogy „megszólaljak” a #koronavírus kapcsán, de a környezetemben többen is arra ösztönöztek – már csak felelősségi alapon is -, hogy osszak meg olyan megközelítéseket, amik közérdekűen hasznosak lehetnek.

Nem csak a mostani helyzetre, hanem az elkövetkezendőkre nézve is.

Ezekben a napokban már senki számára nem lehet kétséges, hogy a vírus terjedésének megállításáért tett intézkedések hatással vannak az életünkre, a mindennapjaink alakulására és a következőkre nézve nem kis bizonytalanság is van mindebben.

A legfőbb kérdés a személyes védekezőképesség mértékében van, ami az immunrendszer állapotától függ.

Éppen ezért vannak ebben az ügyben nagyobb veszélynek kitéve az idősek, akik adott esetben gyengébb fizikummal, gyengébb immunitással rendelkeznek, koruknál fogva is.

Szintén nagyon fontosnak látom, hogy egy ilyen helyzetben előre tekintsünk és megfogalmazzuk, mivel tudunk magunkért, a környezetünkért még többet tenni, még nagyobb védelmet, védettséget elősegíteni.

Volna tehát pár megközelítés, amit megosztanék veletek. Nem statisztikákról vagy higiéniai szabályokról szeretnék írni Nektek, hiszen ezekről nagyon sok más helyről hallhattok.

Arra szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy az immunrendszer támogatása nem csupán akkor fontos, amikor egy támadó, betolakodó képbe kerül.

Az egészséget szolgáló táplálkozással, életmóddal a mindennapokban is rengeteget tehetünk az erős immunitásunkért!

Nézzük először is, hogy mik az immunrendszert GYENGÍTŐ tényezők, hatások, szokások!

  • tápanyagokban szegény, egysíkú, gyulladásokat előidéző étkezés (feldolgozott élelmiszerek, adalékszerekkel és tartósítószerekkel készített „tartós” élelmiszerek, lisztes, cukros alapösszetevőkből készült élelmiszeripari termékek, húsipari „hulladék”-termékek, …)
  • stressz, amit észlelünk és ami a szervezetünkben esetlegesen egyensúlytalanságban működő folyamatokból adódik
  • mozgásszegény életmód
  • alváshiány
  • vegyi terheltség (mindennapos háztartási, kozmetikai termékek használata révén például)

Ezeket értelemszerűen érdemes felülvizsgálnunk, mire van ráhatásunk és ahol változtatnunk szükséges, korrigálnunk a szokásainkon.

A saját érdekünkben!

Nézzük most azt is, hogy mi mindent tehetünk azért természetes eszközökkel, hogy erős és ellenálló legyen az immunrendszerünk?

1, A bélflóránk egészséges egyensúlyának támogatása

A bélbaktériumok számos élettani folyamatban játszanak döntő szerepet, így például meghatározóak:

  • az immunrendszer kialakulásában, fejlődésében
  • mérgek lebontásában
  • ingerületátviteli folyamatokban
  • vitaminok előállításában
  • éhség-jóllakottság szabályozásában
  • szénhidrátok, zsírok lebontásában
  • táplálékelőállításban a bélfal sejtjei és idegsejtek számára
  • gyulladáscsökkentő hatásukban
  • kóros baktériumok likvidálásában.

A bélflóránk állapota tehát közvetlen és döntő hatással van az immunrendszerünk állapotára is. Nem csoda, hiszen az immunsejtjeink 70%-a a bélrendszerünkben található!

Mik azok az ételek, amikkel kimondottan támogathatjuk a bélbaktériumaink közösségének egészséges egyensúlyát?

☝fermentált ételek

mint például a savanyúságok, élő flórás tejtermékek.
Házilag is nagyon egyszerűen készíthetsz fermentált zöldségeket: itt találsz róla részletes útmutatást.

rezisztens keményítők,

amelyek egészen a vastagbélrendszerig jutnak análkül, hogy felszívódnának, itt azonban a bélbaktériumok és bélhámsejtek táplálékaivá válnak.
(Rezisztens keményítőkben gazdag étel például a zöld banán, a főtt rizs vagy krumpli lehűtve.)

rostokban gazdag zöldségek hangsúlyos fogyasztása

(ide sorolhatóak a gyógygombák is, amelyek gazdagok az immunrendszert támogató speciális rostanyagokban, poliszacharidokban),
itt találsz tippeket, hogyan csempéssz több zöldséget az étrendedbe.

magas enzimtartalmú táplálékok,

ide tartoznak a csírák, mikrozöldek, savanyúságok és a legtöbb friss, nyers, idényzöldség- és gyümölcs.
A mikrozöldek otthoni növesztése szintén egy könnyű és üdítő lehetőség, nézd meg itt a részleteit!

tápanyagokban gazdag, valódi ételek, gyulladáscsökkentő táplálékok,

mint például a káposztafélék, hagymafélék, zöld leveles salátafélék, brokkoli, retek, gyökérzöldségek, spárga, avokádó, olívabogyó, kurkuma, gyömbér, fahéj, …

magas antioxidáns tartalmú természetes élelmiszerek,

amelyek a szervezet saját antioxidáns-előállító kapacitását is támogatják.
Ilyenek az erőteljes színű zöldségek és gyümölcsök, kávé, kakaó, …
Érdemes tudatosan, „tervezetten” törekednünk arra minden nap és lehetőleg minden étkezéskor, hogy a lehető legtöbb féle szín szerepeljen a tányérunkon. Válogassuk össze úgy a növényi alapanyagainkat, hogy minél több színből (zöld, lila/kék, piros, sárga, fehér) álljon a kompozíciónk.

„terápiás” húsleves,

azaz csontos-porcos alkatrészeket tartalmazó, hosszú órákon át, alacsony hőfokon főzött húsleves, amely rendkívül gazdag kollagénekben, ásványi anyagokban.
Ezt a népi gyógyászatban is gyakorta alkalmazták betegségből való felépítés, roborálás céljából, mint „erőlevest”.

kiegészítő tápanyagok megfelelően hasznosuló formában:

kiemelten a magnézium, C-vitamin, D3+K2-vitamin.

2, További életmódbeli tényezők – csak címszavakban -, amelyek kimondottan támogatóak a bélflóra egyensúlyának fenntartásában,
így az immunerősítésben:

  • böjt, időben korlátozott étkezés
  • sok folyadék fogyasztás (tiszta víz és teák lehetőleg cukrozatlanul)
  • kávéfogyasztás csak mértékkel, 12h után csak koffeinmentes változatban
  • megfelelő mértékű és minőségű alvás
  • életkornak és testösszetételnek megfelelő rendszeres testedzés
  • legalább napi 20 perc szabad levegőn, lehetőleg napfényben.

3, IMMUNERŐSÍTŐ TEÁK

A mindennapos rutinunk részeként további rendkívül hatékony lehetőség olyan teák, teakeverékek fogyasztása, amelyek támogatják az immunitásunkat,

célzott hatóanyagaik és antioxidáns hatásuk révén.

Varga Marianna okleveles kertészmérnök, teaszakértő 
saját készítésű teakeverékei kitűnő megoldást nyújtanak erre.

A Kamélia Kert sokoldalú és izgalmas teakínálatában több olyan keveréket is találunk, amelyek kimondottan támogatják a szervezetünk védekező képességét.

Immunerősítő teakeverék

Lapacho, gyömbér, bodza és citromfű keveréke, amely általános immunerősítésre és megelőzésre is hatásos. Koffeinmentes, ajánlott adagja: napi 1-2 csésze.

Kakukkfű - rooibos tea

Fertőtlenítő hatású, magas antioxidáns tartalmú teakeverék.
Immunerősítésre napi 1 csészényit ajánlott fogyasztani.

Lapacho tea

Hatásos megfázás és influenza ellen, ugyanakkor vírusölő, gyulladásgátló, fájdalomcsillapító és nyugtató hatása is ismert.
Kúraszerűen fogyasztandó.

Ha már a felsorolt dolgokra odafigyelünk és igyekszünk a nem támogató szokásainkat „támogató”-ra módosítani, akkor rengeteget teszünk az immunitásunk fokozásáért, egyúttal a saját és környezetünk védelméért.

Személyre szabottan természetesen ezeken kívül is sok-sok további lehetőséget találhatunk az egészségünk és ennek részeként az immunerősségünk támogatására.

Ha szeretnéd tudni, hogyan tudlak a Te sajátosságaidat (állapotodat, érzékenységeidet, adottságaidat, körülményeidet, szokásaidat) figyelembe véve támogatni, vagyis

  • hogyan tudsz a minket körülvevő világ káros hatásaival szemben helytállni az egészséged megőrzése érdekében, illetve
  • hogyan tudsz erős és védekezőképes maradni a sokszor akár teljesen ismeretlen és újszerű támadásokkal szemben,

akkor nézd meg, mit nyújtok az IMMUNERŐSÍTŐ funkcionális táplálkozás csomagban!

Pin It on Pinterest